licht in het dagelijks leven

Hoe word ik een ‘verlichte’ 50-plusser?

50-Plussers hebben meer licht nodig dan jongeren, want met het klimmen der jaren gaat het oog achteruit. De lens kan bijvoorbeeld vergelen of verstarren, waardoor het oog onvoldoende licht kan opnemen. Dan gaan alledaagse activiteiten zoals lezen of koken minder vlot dan voorheen.

Gratis daglicht

'Voldoende daglicht helpt onze biologische klok', zegt bioloog Els Møst. Een verstoorde inwendige klok kan onder meer slaapproblemen verergeren. 'Uit onderzoek weten we dat je beter slaapt als je overdag langer dan een uur aan meer dan duizend lux bent blootgesteld,' zegt ingenieur Mariëlle Aarts.

'Er gaat niets boven het daglicht, dat nog gratis is ook,' zegt Toine Schoutens, directeur van de Stichting Onderzoek naar Licht en Gezondheid. 'Maak liefst een wandeling in de buitenlucht, want beweging is ook belangrijk om fit te blijven.'

Krant goed lezen?
Daarnaast moet er voldoende licht in uw woning zijn, zie tips over licht & lampen Hoe komt u daar achter? Dat kan al heel simpel. Kijk eens hoe licht het is bij het raam. Kunt u daar de krant goed lezen? Ga daarna naar een ruimte waar het donkerder is: kunt u de letters nu minder goed zien? Zo ja, dan kan die ruimte wel wat extra lux gebruiken. Lux is de internationaal gebruikte eenheid van lichtintensiteit. Weinig lux betekent dat het vrij donker is, veel lux staat juist voor veel licht. Nogal wat mensen denken in 'watt', maar 'watt' is iets anders dan lux. Watt is de eenheid voor energie, dus de energie die een lamp verbruikt.

Luxmeter
Als u wilt, kunt u met een 'luxmetertje' de lichtintensiteit in uw woning meten. Op de plekken waar u leest en precies moet kunnen zien, is het goed om meer dan 500 lux te hebben. 'Houd de luxmeter verticaal ter hoogte van uw ogen op de plekken waar u wilt meten,' adviseert Toine Schoutens. De prijs van zo'n metertje varieert van een paar honderd euro tot slechts een paar tientjes op internet. Een praktische tip van Schoutens: 'Kijk ook eens naar uw tuin. Er

Licht bij dementie
In veel verzorgings- en verpleeghuizen is het te donker, weet professor Eus van Someren. Jaren geleden vroeg Van Someren zich af of helder licht het welzijn en de gezondheid van bewoners met dementie zou verbeteren. Samen met collega's probeerde hij het natuurlijke licht zo goed mogelijk na te bootsen in verpleeghuizen. Extra licht bleek inderdaad gunstig voor bewoners met dementie te zijn, zie het onderzoek van Van Someren.

Licht tegen slapeloosheid en depressie

Ook voor ouderen die aan slapeloosheid lijden kan helder licht een uitkomst zijn. Helder licht is onderdeel van een unieke slaaptherapie voor ouderen. Surf naar het interview met slaaponderzoeker Ysbrand van de Werf. Tenslotte kunnen ook ouderen met een depressie baat hebben bij lichttherapie. Lees hierover het interview met psychiater Ritsaert Lieverse.

Prettige reis!
Wij hopen dat deze 'spoedcursus licht' u nieuwsgierig maakt naar alle ins & outs op de website Licht voor Later, een initiatief van het Nederlands Herseninstituut met steun van de Stichting Onderzoek naar Licht en Gezondheid. Wij wensen u een prettige reis in de boeiende wereld van het licht!

Ga naar Tips over licht & lampen

Terug naar de homepage

aan het woord

Over ons | Disclaimer